Friday 17 February 2012

Amar Ma'ruf Nahi Munkar.


assalamualaikum and haii :D


wahhh. tak sangka yee balik juga aku akhirnya. tapi yang sedihnya ESOK aku balik sana balik. eeeeeeeee cepatnya T_T


untuk pengetahuan semua, Amar Ma'ruf Nahi Munkar ni bermaksud mengajak kepada kebaikan dan melarang kepada kejahatan. AND. the most important is, setiap manusia yang mengucap kalimah syahadah mempunyai amanah sebagai hamba iaitu Amar Ma'ruf Nahi Munkar.


frankly speaking. sebelum ni if ada sahabat yang buat salah. aku macam rilex je. bagi aku, aku pun pernah macam dia. and inshaAllah dia boleh berubah. bagi aku, benda tu normal bagi kitaorang yang nak meningkat remaja ni. right right ? :)


tapi bila diingatkan oleh Kak Kamilia iaitu Kakak kepada Aishatul Hamizah tentang betapa beratnya Amar Ma'ruf Nahi Munkar niiii. ya Allah. apa yang aku dah buat ni ? boleh menangis oh bila kak Kamil cakap benda ni and pasal Istidraj. Nauzubillahiminzalik.. 


mungkin kita menganggap benda ni biasa-biasa je kan ? yes aku pun. tapi, bila ada orang yang mengingatkan tentang perkara ni. Allah akan persoalkan benda ni dekat aku kelak. apa je yang aku dah pesan dekat sahabat-sahabat aku ? apa je yang aku dah buat ? 


if not mistaken lah. kalau kita bersubahat dengan seseorang tentang kemungkaran yang telah dilakukan. kita yang dapat dosa double dari dia. huuuuuuuuuuuuuuuuuu T_T


dalam sedar tak sedar, kita tak tahu yang kita dah buat something benda buruk. tapi Allah still bagi kita nikmat. katanya ' aku jahat pun aku tetap pandai or kaya or sihat or apa-apa jelah berbanding dengan orang yang baik-baik, tapi tetap tak pandai tak kaya and so on ' sedangkan Allah telah meng-Istidraj kita. nauzubillah :'( Istidraj tu Allah bagi kita nikmat sedangkan kita melalukan maksiat. ketahuilah, kaum itu telah di-Istidrajkan oleh Allah agar dia jauh dari Allah.


ya Allah... ni sedih ni bila teringat balik apa yang aku dah buat.


semoga kita semua sentiasa dibawah keredhaan-Nya. inshaallah :')


*Rasulullah Saw, ' Sampaikanlah dari ku walaupun hanya satu ayat ' Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Tarmidzi.

No comments: